V ideálnom svete by sme mali vždy tie správne informácie, dostatok času, financií a ľudských zdrojov. Realita je však iná. Nie vždy máme k dispozícii tie správne nástroje pre vyriešenie problémov a práca nepočká. Musí byť dokončená, a to hneď teraz. V tomto článku vám preto ponúkame možnosť zastaviť sa a pozrieť sa na tie najčastejšie chyby, s ktorými sa stretnete, ak pracujete v sklade. Preskúmame niekoľko možných problémov a ich potenciálne riešenia.
Využívanie papiera a ručných poznámok na evidenciu
Ak stále využívate papierovú evidenciu vo vašom sklade, toto sú možné problémy, s ktorými ste sa pravdepodobne už stretli:
- papierové záznamy sa môžu stratiť
- aktualizovať papierové záznamy je drahé a náročné
- potrebujete úložné priestory, ktoré nie sú neobmedzené
- ak potrebujete v záznamoch niečo dohľadať, trvá to dlhšie
- papierové záznamy sú veľmi náročné na analýzu
Prečo teda existujú firmy, ktoré ešte stále tento systém papierovej evidencie využívajú? Jedným z dôvodov je neochota vynaložiť počiatočné náklady na implementáciu nového systému. Ďalším dôvodom je obava o množstvo času a práce, ktoré so sebou prinesie nová implementácia – inštalácia, zaškolenie zamestnancov a možné komplikácie. Áno, vyriešenie tohto problému si vyžaduje nie úplne malú investíciu do nového systému, ale súčasná doba si to vyžaduje. Nový podnikový informačný systém prinesie firme benefit v priebehu času a zminimalizuje náklady, ktoré sú spojené s neefektívnosťou, nepresnosťou a chybovosťou pri papierovej evidencii.
Udržiavanie nadbytočných zásob
Udržiavanie zásob v správnom počte, v správnom čase a na správnom mieste je cieľom každého skladového manažéra a pre mnohých je tento cieľ ťažko splniteľný. Životný cyklus produktu sa mení v priebehu času, a preto sa mení aj množstvo zásob, ktoré firma musí držať. Nepresná inventarizácia – udržiavanie nevhodných zásob a nahromadenie zastaraných zásob – spôsobuje:
– že firmy viažu svoje peniaze v zásobách, ktoré by sa dali lepšie využiť
– že majú firmy zvýšené náklady na uskladnenie
– že sa znižuje kvalita a doba spotreby produktov
Riešenia, ktoré sa dajú v tomto prípade použiť sú:
- využívanie čiarových kódov – zlepšujú presnosť objednávok a taktiež zlepšujú a spresňujú skladovú evidenciu
- zbavte sa nepotrebných zásob a predajte ich v zľave alebo ich darujte na charitu či použite ako darčeky pre zákazníkov
- sledovanie skladu v reálnom čase – implementácia softvéru na správu inventára, ktorá môže audit skladových zásob zjednodušiť a spresniť
Neefektívne zberné trasy
Optimálne rozloženie priestoru, ako horizontálneho, tak aj vertikálneho, je kritickým faktorom úspechu v oblasti skladovania. Správne rozloženie zefektívňuje používanie zariadení, ľudskú prácu, prístupnosť ku všetkým položkám a taktiež bezpečnosť.
Niekoľko možných riešení:
- použitie vysokozdvižných vozíkov umožňuje maximálne využitie horizontálneho a vertikálneho priestoru.
- zabezpečte, aby bol najpredávanejší inventár ľahko dostupný – umiestnením na najviac dostupné miesta
- uskladnite položky, ktoré spolu súvisia v dostupnej blízkosti
- poskytnite pravidelné školenie pre zamestnancov o dôležitosti skladovej organizácie
- investujte do systému riadenia skladu
Nezabezpečená ochrana zdravia a bezpečnosti pri práci
Skladový priemysel má vyššiu ako priemernú mieru úmrtnosti, a preto by bezpečnosť pre pracovníkov mala byť prioritou.
K väčšine zranení dochádza z týchto dôvodov:
- nebezpečná prevádzka vysokozdvižných vozíkov
- nesprávne uloženie produktov
- nepoužívanie osobných ochranných pomôcok
- nedostatočná požiarna bezpečnosť
- v dôsledku opakovanej fyzickej činnosti dochádza k poraneniam pohybového aparátu
Pre minimalizovanie úrazov, odporúčame:
– aby všetci prevádzkovatelia vysokozdvižných vozíkov boli kompetentní a aby absolvovali certifikovaný výcvik
– využívať paletové sklápače a navíjadlá, ktoré zjednodušujú ručné premiestňovanie paliet, plánujte dopredu a zistite, či je možné minimalizovať potrebu zdvíhania použitím dobrých technických konštrukčných techník
– zabezpečiť inštruktáž o správnom používaní strojov
– udržujte uličky a priechody čisté a v dobrom stave, čo zabráni pracovníkom pošmyknúť sa alebo spadnúť
– nabíjacie stanice by mali byť vzdialené od otvoreného ohňa, fajčenie by malo byť zakázané, v prípade požiaru by mali byť k dispozícii hasiace prístroje v dobrom stave
Nedostatočná odbornosť a efektivita zamestnancov
Zaškoľte vašich pracovníkov do pracovných procesov a poskytnite im potrebný tréning. Určte, ktoré KPI (key performance indicators) sú kľúčové a podľa ktorých budete merať ich výkon, resp. produktivitu. Najúčinnejší spôsob, ako môže podnik zlepšiť svoju produktivitu v sklade je investovať do schopného skladového manažéra, ktorý má schopnosť efektívne spravovať všetky aspekty skladu a tímu. Schopný a výkonný manažér bude mať úlohu vytvoriť efektívny systém riadenia skladu pre zvýšenie produktivity a lepšie riadenie zásob v reálnom čase. Zároveň bude udržiavať dobrú tímovú morálku pre rýchle a kvalitné plnenie objednávok, ktoré podporia váš predajný proces, najmä, ak ste on-line obchod.
Toto bol zoznam najčastejších chýb, ktoré sa vyskytujú v skladoch. Chceme vám prinášať inovatívne riešenia, pomocou ktorých bude vaša firma rásť. Pre ďalšie informácie nás neváhajte bližšie kontaktovať.